Bartók Béla
A 20. század első felének magyar zenéjére kétségkívül elsősorban Bartók Béla és Kodály Zoltán munkássága nyomta rá a bélyegét.
Zenei eszmélésük után mindketten a népdal felől érkeztek, ám – a közvélekedéssel szemben – más utakat jártak be.
„Míg
Kodály a romantikából kinőtt nemzeti stílussal ötvözi a népdalt,
Bartók azt alapelemeire lebontva a XX. század zeneszerzői feladataival
méri össze, s alkot zenetörténeti jelentőségű szintézist.
Így lesz Kodály elsőrendű reprezentánsa nemzeti zenénknek, Bartók pedig az egyetemes zenetörténet egyik legnagyobb alakja."
Kodály
1923-ban komponálta Pest, Buda és Óbuda egyesítésének ötven éves
jubileumára a Psalmus Hungaricust.
Ezután teljes munkabírását és
tekintélyét a zenei nevelés színvonalának emelésére, s ennek részeként a
kórusmozgalom megteremtésére, kiteljesítésére fordította.
Zeneszerzői munkásságát, már egyértelműen a népdalok befolyásolták:
Háry János (1927),
Marosszéki táncok (1930),
Székely fonó (1932),
Galántai táncok
(1933).
A második világháború után az új rendszer támogatta a zenei
élet kiterjesztésére tett erőfeszítéseit, zeneiskolák sora alakult, az
oktatási rendszer korszerűsítése céljából kidolgozott módszerét
(„Kodály-módszer”) széles körben alkalmazták a világon. 1967-ben hunyt
el.
Bartók Béla 1911-ben komponálta A kékszakállú herceg vára című
operáját, amit azonban csak 1918-ban, A fából faragott királyfi című
táncjáték sikere után mutattak be.
A két háború között, elismert zongoristaként, sokat koncertezett itthon és külföldön.
1936-ban készült Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című műve, 1939-ben a Divertimento.
Amerikai
emigrációjában írta a Concertót, a Szólószonátát hegedűre, A III.
zongoraversenyét és a Brácsaversenyét már nem tudta befejezni.
1945. szeptember 26-án hunyt el, hamvait 1988-ban szállították haza, a Farkasréti temetőbe.
A korszak fontos komponistái voltak még Dohnányi Ernőt és Weiner Leó.
A
század folyamán – a második világháború előtt és után, valamint
1956-ban – magyar zenészek sora hagyta el az országot,
és külföldön
szerzett világhírt, a karmesterek közül például Doráti Antal, Ormándy
Jenő, Reiner Frigyes és Solti György nevét lehet megemlíteni, de a
hangszeres művészek között is voltak szép számmal (Cziffra György,
Frankl Péter, Pauk György, Vásáry Tamás).
A személyi
állományában kétségkívül meggyengült zenei élet itthon maradt tagjai
közül Ferencsik János és Lehel György, Fischer Annie, Kovács Dénes,
Lehotka Gábor, Svéd Sándor, Székely Mihály és mások biztosították a
magas színvonalú zeneéletet.
A Kodály utáni korszak új szemléletű komponistái közül néhány:
Balassa
Sándor, Bozay Attila, Durkó Zsolt, Kocsár Miklós, Kurtág György, Láng
István, Ligeti György, Maros Rudolf, Mihály András, Petrovics Emil,
Soproni József, Szokolay Sándor, Szőllősy András.
Az 1970-es
években már külföldi iskolázottságú komponisták is jelentkeztek:
Dubrovay László, Eötvös Péter, Victor Máté. Később Decsényi János, Dukay
Barnabás, Gyöngyösi Levente, Orbán György, Selmeczi György és mások is
szerepet kaptak műveikkel.
A hatvanas évektől sorra
alakultak az országban a vidéki szimfonikus zenekarok (Miskolc, Pécs,
Szombathely, Győr, Szeged, Debrecen stb.), világhírű kamaraegyüttesek
(Bartók Vonósnégyes, Liszt Ferenc Kamarazenekar).
Új előadóművész
generáció robbant be a hangversenyéletbe: a zongoristák közül Kocsis
Zoltán, Ránki Dezső, Schiff András, azután Jandó Jenő, később Bogányi
Gergely, további hangszeresek például Kelemen Barnabás, Onczay Csaba,
Perényi Miklós, Szenthelyi Miklós, Szabadi Vilmos.
A
század utolsó évtizedeiben olyan énekesek tűntek fel, akik keresett és
ünnepelt művészeivé váltak a világ neves operaszínpadainak: Gregor
József, Marton Éva, Polgár László, Rost Andrea, Sass Sylvia.
Fiatal karmesterek sora is világhírre tett szert: Fischer Ádám, Fischer Iván, Hamar Zsolt.