A magyar zene
kezdete időtlen mélységekbe nyúlik vissza. A modern zenetudomány
összehasonlító vizsgálatai azt mutatják, h
ogy a magyar zene eredetét
illetően Belső-Ázsia népeinek népzenéjéhez
fejlődését tekintve
pedig Európa különböző népzenei és klasszikus zenei hagyományaihoz
kapcsolódik.
Erre épült az a magyar klasszikus zenei kultúra, amit a 18-20. századi európai zeneművészet is számon tart.
A magyar zene kezdete
A
honfoglaló magyarság zenéjéről nincsenek pontos ismereteink,
de az
összehasonlító zenetörténet a népzenegyűjtés eredményeinek
felhasználásával a régi diatonikus siratókban
és pentaton dallamokban
találta meg az ugor és türk eredetű gyökereket.
Levédia idejéből a bizánci, majd a honfoglalás utáni időkből szláv zenei hatások is kimutathatók.
A kereszténység felvételével Magyarország a nyugati műzenei hatás volt a domináns.
Első hangjegyes emlékeinket 11. század végi szerkönyvekben találhatjuk meg, de ezek még neumaírással készültek, ami nem jelöl pontos hangmagasságot.
Az első vonalrendszerre írt kották a „Pray-kódex”-ben találhatók meg.
A templomi zene mellett a világi és népzenei élet is virágzott.
A
nyugati stílust a királyi udvarokba érkező trubadúrok ismertették meg,
de korabeli világi műzenéből semmi nem maradt fenn a forrásokban.
Az egyszólamúság nyilván továbbra is dominált, de egyre erőteljesebben jelen volt a nyugati típusú polifon műzene is.
Mátyás idejéből feljegyzések szólnak arról, hogy a király Galliából és Germániából szerződtetett énekeseket.
Beatrixnak külön énekkara volt, maga jól és szívesen játszott hárfán. Fontos zenei forrásunk ebből a korból a Mátyás-Graduále.
A
török hódítás nagy visszaesést okozott a magyar zenei életben is,
persze működtek a szabad területeken neves karmesterek, zeneszerzők
(például Kájoni János), de tevékenységük nem tudott területileg
kiteljesedni.
Pedig a zenei élet nem lehetett fejletlen, ha
Bakfark Bálint, aki zenei képzettségét még itthon kapta meg, világhírű
lantművésszé vált külföldön.
A 17. századra a világi zenében a
históriás énekekről (nagy mestere Tinódi Lantos Sebestyén)
a hangsúly az
önálló lírai dalokra tevődött át (Balassi Bálint), a hangszeres
tánczene területén kiemelendők az „ungerascá”-k, „ballo ungeresé”-k.