A
török kiűzése után az ország meglepő gyorsasággal éledt újjá,
a zenei
kultúra helyszínei a főúri rezidenciák, az egyházi intézmények és a
városi zeneélet lettek.
A főúri rezidenciák között a legjelentősebb az Esterházyaké.
Esterházy Pál „Harmonia Caelestis” című kantáta gyűjteménye 1711-ben jelent meg, és az európai zene részeként értékeljük.
Esterházy volt Kismarton első építője, aki az udvarában orgonát építtetett, csembalót vásárolt, zenekart és kórust alapított.
Az
Esterházy udvar legjelentősebb karmester–komponistája Joseph Haydn
volt,
aki 1761-ben került Esterházy Pál Antal herceg, majd halála után
„Pompakedvelő” Miklós szolgálatába.
A herceg 1766-ban áttette
udvartartását Eszterházára, ahol Versailles mintájú kastélyt,
mellé
operaházat építtetett, ahova neves énekeseket szerződtetett Itáliából és
Bécsből.
A művészetpártoló főurak között jelentős szerepe volt
egyes főpapoknak, akik a templomi muzsikát ellátó együttesek mellett
magánzenekart is fenntartottak.
Így dolgozhatott Nagyváradon
Joseph Haydn öccse, Michael Haydn, majd Carl Ditters von Dittersdorf.
A
fővárossá lett Pozsony zeneéletben fontos szerepet játszott a magyar
zeneszerző–karmester Fusz János.
Fontos megemlíteni Koháry Mária
Antónia grófnő nevét, aki az 1770–80-as években számos zongoraszonátát
írt, s így az első magyar zeneszerzőnőnek számít.
A műzene fontos pártfogói voltak a püspöki, érseki székhelyek is.
Győrben a székesegyház együttesébe a képzett zenészek egy része Kismartonból és Bécsből érkezett.
A
székesegyház nagy hatású karnagya Istvánffy Benedek, a 18. század
legjelentősebb magyar zeneszerzője volt.
Pécsre 1742-ben egy teljes
bécsi templomi együttes érkezett a székesegyházba, vezetői közül Johann
Georg Licklt kell kiemelni.