A hagyományos táncdalok a rockzene elterjedésével, annak egyre inkább elfogadottá válása után háttérbe szorultak.
A terepet – ellentmondásos egymás mellett élés után – a magyar rock, a beat vette át.
A
korszak reprezentánsai: Illés, Metro, Omega és a három beatlány:
Koncz
Zsuzsa, Kovács Kati, Zalatnay Sarolta. Több – rajongóik között
legendássá vált – együttes és előadó nem jutott a szélesebb nyilvánosság
elé (Scampolo, Kex, Radics Béla), néhányan csak később lettek
országosan ismertek.
Az utat az Illés-együttes törte, akik az
első Táncdalfesztiválon még országos botrányt okoztak, az 1968-ason
azonban már szinte minden díjat elvittek („Amikor én még kissrác
voltam”).
A magyar rockzene végérvényesen csatát nyert, képviselői a szocialista országokban ünnepelt sztárok voltak.
Újabb
zenekarok sora alakult, az Illés, a Metro és az Omega mellett sikerrel
szerepeltek az Atlantisz, Juventus, Hungária, Neoton, Corvina,
Tolcsvayék stb.
Voltak azonban olyan progresszív zenét játszó,
ámde a kultúrpolitika ízlésének nem megfelelő formációk, amelyek
működését éppen csak eltűrték, de a reflektorfényre nem számíthattak
(Tűzkerék, Dogs, Liversing).
A beatkorszak lezárásaként
értékelhető az 1973-ban Miskolcon, a diósgyőri DVTK-stadionban
megrendezett egész napos rockfesztivál. A műsorban egymást váltva
léptek fel a hazai rockélet szereplői, a Illés köré csoportosult
KITT-egylet, a Nonstop, az M7, a V'73, Delhusa Gjon, P. Mobil,
Bergendyék, a Generál és nagyon sokan mások.
Közben létrejött egy
olyan, a világsiker ígéretét hordozó, progresszív rockzenét játszó
együttes, a Syrius, amely Ausztráliában az év együttese volt, hazatérve
azonban nem támogatták működésüket, pár év után feloszlottak.
Az
első magyar super-group, a Locomotiv GT, a külföldön már bevált minta
alapján jött létre 1971-ben a legképzettebb rockzenészekből (Barta
Tamás, Frenreisz Károly, Laux József, Presser Gábor).
Ezt követően
a magyar rockzene fejlődése – gyakran késéssel és hullámzó
ingadozással – már a nyugati trendek szerint alakult. Feloszlott az
Illés, létrejött a Fonográf, megalakult a Skorpió.
Az Omega és az
LGT nagy sikerrel szerepelt nyugaton, a diszkókorszak reprezentatív
együttese a Neoton Família volt. A Piramis, a Dinamit, a Karthágó, a
Korál új, sikeres együttesek voltak, de a magyar rock-popéletet csendes
unalom jellemezte, hogy ezt a langyos állóvizet a miskolci Edda
berobbanása bolygassa fel.
Az 1980-as évektől az üzleti élet
behatolása vált általánossá a könnyűzenei életbe, így a rockzenébe, és
ettől kezdődően a külföldi zenei befolyások alakították a honi
popzenét.